Publisert i Document, Tore Kristiansen   07.09.2023

Det finnes et parti som går til valg på å omgjøre det meste MDG har gjennomført. Folkets Parti lover blant annet å fjerne sykkelveier, gjenopprette p-plasser og legge ned Klimaetaten.

Mange partier har en del punkter der de avviker fra det ytterliggående MDG.

Men ingen er så kategorisk avvisende til så å si alt MDG står for, som Folkets Parti (tidligere Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger).

Lenke til artikkel hos Document.no: https://www.document.no/2023/09/07/folkets-parti-vil-reversere-det-meste-mdg-har-innfort/

I Oslo er partiet svært tydelige på fronten mot nettopp MDG, og mener MDG driver en til dels hensynsløs politikk mot store deler av byens befolkning:

– En trakassering av bilister i Oslo, sier Cecilie Lyngby, 1. kandidat for Folket Parti i Oslo, og partileder. Artikkelen er tidligere publisert i Nettavisen og på hjemmesiden til Folkets Parti.

Partiet omtaler sitt syn slik:

Helt siden det rødgrønne byrådet satte i gang prosjektet om et Bilfritt byliv, har flere parkeringsplasser i Oslo blitt fjernet. Tall hentet inn av Nettavisen, viser at antallet fjernede parkeringsplasser bikket over 6000 før sommerferien.

Nå mener leder i Folkets Parti, Cecilie Lyngby, at byrådet har gått for langt. Hun vil slåss for å få tilbake 5000 av de forvunnede parkeringsplassene.

– Det er veldig mange steder der sykkelveiene er helt meningsløse. Og jeg er overbevist om at byrådet gjør dette kun for å fjerne parkeringsplasser, sier Lyngby til Nettavisen.

Lyngby trekker frem flere steder i Oslo sentrum, der hun mener sykkelfeltene er «unødvendige». Her sikter hun til sykkelfelt på korte strekker, og områder der hun mener det ikke er noe problem å ferdes på sykkel uten egen sykkelvei.

– Jeg forstår ikke måten de bygger sykkelfeltene på. Flere steder er sykkelfeltene helt usammenhengende og meningsløse, det går ikke, sier Lyngby.

Derfor vil Lyngby slåss for å fjerne sykkelfeltene, og ta tilbake parkeringsplassene som tidligere sto der.

– Det er bare å merke opp parkeringsplassene på asfalten igjen, sier Lyngby, og legger til at det heller ikke vil bli noe særlig kostbart sammenlignet med prislappen på byrådets sykkelveiutbygging til 13 milliarder kroner.

– Sløser med pengene

Det er ikke bare sykkelfelt som har ført til færre parkeringsplasser i Oslo sentrum. Den siste tiden har «bildeling» blitt stadig mer populært.

Flere parkeringsplasser i Oslo er dermed blitt tildelt bilutleiefirmaer, og fjernet for vanlige bilister.

Lyngby har ikke noe imot det nye konseptet, men synes det er synd at det skal gå på bekostning av de allerede få parkeringsplassene som er igjen.

Partiet ønsker også å legge ned hele den såkalte Klimaetaten i Oslo (et hjertebarn for MDG), og de vil redusere prisen på beboerparkering kraftig. Slik parkering koster i dag over 5.000 per år per bil, Folkets Parti vil ha prisen ned til 300.

Folkets Parti oppnådde å få 51 kommunestyrerepresentanter rundt om i landet ved valget i 2019, 4 av dem i Oslo. Meningsmålingene nå like før høstens valg tyder på at partiet skal slite for å beholde denne representasjonen.

MDG vil bare trappe opp «innsatsen»

Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), er godt fornøyd med sykkelnettet i Oslo. Hun sier til Nettavisen at MDG ikke har noen planer om å bremse utbyggingen. Den skal tvert imot økes.

– Det er ikke aktuelt å bremse utrullingen av sykkelveier. Oslo er fortsatt langt unna å være en ekte sykkelby, og vi kommer til å trappe opp innsatsen enda mer fremover, sier Stav til Nettavisen.

Alle sykkelveiene bygges etter en plan om et sammenhengende sykkelveinett på 530 km over hele byen,  understreker Stav.